Etiketter
Nova 2 tar form! Förra veckan tillbringade jag några intensiva dagar i Paris. Oräkneliga sevärdheter och totalt okända platser gav mig inspiration. Varje dag gick jag över femton kilometer, längs med stora avenyer och smala gator, vid Seines kajer och på Montmartres sluttningar. Och blev proffs på métron, för att hinna med så mycket som möjligt.
Underjorden var speciellt intressant, jag besökte katakomberna, Paris avloppssystem, kryptor och andra obskyra platser. Alla spännande miljöer satte igång den kreativa processen och nu har jag en massa idéer om vad jag vill göra i Nova 2. Jag har ett fulltecknat block och mina sinnesintryck att jobba vidare med. Jag skulle kunna skriva dag och natt …
Och ja, för er som undrar var katakomberna en mycket ovanlig upplevlese. Benknotor från många tömda kyrkogårdar, prydligt, ja till och med konstnärligt, ordnade i mönster mot gången. Och bakom dem oräkneliga skelett huller om buller, från golv till tak. Och ja, avloppen var också en upplevelse, men dem pratar jag helst inte om. Jag mår nämligen väldigt illa när jag tänker på stanken och det som flöt fram i de underjordiska tunnlarna.
Jag har tidigare hört talas om hur lätt det ska vara att göra research som författare, men jag har aldrig riktigt provat förr. I Paris presenterade jag dock mig som författare och berättade att jag gjorde research för min andra bok. Och alla dörrar öppnade sig! Jag fick till och med nådigt tillstånd att höra av mig till en guide med mycket höga tankar om sig själv. Om ni hade varit där hade ni fattat vilken bedrift det var … Det var fantastiskt att uppleva hur mycket hjälp och hur många tips jag fick från vilt främmande människor. Det är magiskt att vara författare! På mer än ett sätt.
Jag har tänkt på det om att kamuflera ställen man skriver om vid att döpa om dem. Jag tror man skall låta det riktiga namnet stå kvar. Speciellt om man gör research, då väntar sig turistbyrån på stället att man brukar det verkliga namnet. De ger förhoppningsvis en så kallad Wllandereffekt för dem. Om man kamuflerar namnet, kanske det har motsatt effekt på nästa ställe man kommer till och vill göra research.
Jag tänker att båda delarna kan fungera, beroende på vad man vill som författare och typ av bok. Wallander-effekten är ju välkänd och många svenska orter ståtar med egna deckare. Men motsatsen finns också, jag tänker till exempel på Cirkel-triologin. Där är staden fiktiv och heter Engelsfors. Men orten är skapad från Fagersta och de som känner till Fagersta känner också väl igen sig i böckerna.
Men det är klart att den lokala effekten blir en annan om orten nämns vid namn och det är säkert lättare att till exempel som författare sälja boken på orten.
I Nova 2 kommer Paris att heta Paris och inget annat 🙂