Etiketter

Jag tänkte vara ute i god tid med julklapparna i år. Redan på Black Friday hade jag en lista med sex böcker som jag ville beställa. Oj, så nöjd jag var med min tidiga julshopping. Men jag skulle få anledning att ändra uppfattning …

När böckerna kom saknades två stycken. Ja, ja, tänkte jag, sådant kan ju hända och det är klart att de har mycket att göra så här innan jul. Jag mailade och bad det stora internetbolaget att skicka de två böckerna som saknades.

Tillbaka fick jag ett kreditavtal som jag var tvungen att godkänna för att jag skulle få mina böcker. Jag protesterade, jag hade ju redan betalt för alla sex böcker, inte ville jag betala för de två som saknades en gång till. Jag fick tillbaka samma meddelande. Skriv under, annars kan vi inte skicka dina böcker.

Jag ändrade taktik och kontaktade via chat istället för mail, det var ju i alla fall ett steg närmare det personliga samtalet och i mina ögon måluppfyllelse: att få hem alla sex böckerna. Tjejen som hjälpte mig var jättetrevlig och serviceminded och lovade att skicka de två saknade böckerna. Jag gick och la mig med ett leende på läpparna.

Leendet förvandlades dock till en irriterad grimas när jag nästa morgon fick se orderbekräftelsen. De hade beställt samma fyra böcker som jag redan hade fått och inte de två som saknades. Suck.

Jag chattade på nytt med kundsupport. Den här gången fick jag reda på att de två böckerna var slut och att de varit slut hela tiden. Konstigt, tänkte jag, som såg att de inte var slut på hemsidan. Om jag ville ha böckerna fick jag beställa dem på nytt. Utan Black Friday-rabatt och med ny frakt. Eller så kunde jag skriva på ett kreditavtal.

För betala igen skulle jag göra, min order på de två saknade böckerna hade nämligen blivit annullerad kvällen innan och pengarna var på väg tillbaka till mig via cyberrymden.

Jag lackade ur. Hur svårt ska det vara att beställa sex böcker och få dem hem? Jag bad därför personen på kundsupport att koppla mig vidare till en ansvarig person. Då blev jag bortkopplad, killen som jag ”snackade” med stängde helt enkelt ner chatten.

Vid det här laget var jag rejält sur. Ny kontakt via chatten och ny förfrågan om att få tala med ansvarig. Efter nästan en timme fick jag svar: någon skulle kontakta mig.

En tjej med glad röst ringde upp mig en stund senare och jag drog hela historien. Och fick reda på att jag kunde lägga en ny order, så skulle hon dra bort rabatten i efterhand. Eller så kunde jag teckna ett kreditavtal.

Jag försökte att inte sucka högt. Och så förklarade jag, flera gånger, att jag bara ville få hem böckerna som jag hade beställt, men att jag inte var intresserad av att lägga en ny order. Jag var helt enkelt inte intresserad av att lägga mer tid på de här bokinköpen som verkade så bra på Black Friday.

Till sist lovade tjejen att hon skulle höra med underleverantören, som säljer alla böckerna. I morse, efter en hel vecka med strul, fick jag reda på att underleverantören kan skicka den ena boken till mig. Och kanske den andra, men den finns inte i lager för tillfället, så just det är lite svårt att säga. Halleluja! Den andra boken kan jag leva utan. Eller gå och låna på bibblan, för det var faktiskt en julklapp till mig själv.

Just nu känner jag mig ganska tillfreds. Men inget är säkert än – jag har ju inte fått böckerna. Mycket kan hända innan jul …

Nästa jul tänker jag gå till en traditionell, fysisk bokhandel. Eller skriva boken jag tänker ge bort själv. Det går möjligen lite snabbare än att beställa via internet.

Annonser